• 09121990309 - 01343449625
  • منطقه آزاد انزلی، مجتمع ستاره شمال، شماره 2218
داده پردازی هوشمند کندو
(منطقه آزاد انزلی)
Host Redirection (تغییر مسیر میزبان)
Host Redirection (تغییر مسیر میزبان)

حمله تغییر مسیر میزبان (DNS Hijacking)

حمله تغییر مسیر میزبان، که به عنوان DNS Spoofing یا DNS Cache Poisoning نیز شناخته می‌شود، نوعی حمله سایبری است که در آن مهاجم آدرس IP مربوط به یک نام دامنه را تغییر می‌دهد. این کار با دستکاری DNS Server یا حافظه پنهان DNS انجام می‌شود.

نحوه عملکرد حمله تغییر مسیر میزبان:

  1. مسمومیت حافظه پنهان DNS: مهاجم با ارسال اطلاعات جعلی به DNS Server، حافظه پنهان آن را مسموم می‌کند. این اطلاعات جعلی شامل آدرس IP جعلی برای یک نام دامنه خاص است.
  2. دستکاری DNS Server: مهاجم با هک کردن DNS Server، آدرس IP مربوط به یک نام دامنه را تغییر می‌دهد.
  3. ارسال ترافیک به وب‌سایت جعلی: هنگامی که کاربر سعی می‌کند به وب‌سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کند، DNS Server آدرس IP جعلی را به او می‌دهد. در نتیجه، کاربر به جای وب‌سایت مورد نظر، به وب‌سایت جعلی هدایت می‌شود.

 

اهداف حمله تغییر مسیر میزبان:

  • سرقت اطلاعات: مهاجم می‌تواند از وب‌سایت جعلی برای سرقت اطلاعات شخصی و مالی کاربر، مانند رمز عبور، اطلاعات بانکی و شماره کارت اعتباری استفاده کند.
  • نشر بدافزار: مهاجم می‌تواند از وب‌سایت جعلی برای انتشار بدافزار بر روی دستگاه کاربر استفاده کند.
  • انکار سرویس: مهاجم می‌تواند با تغییر مسیر ترافیک به یک وب‌سایت جعلی، وب‌سایت مورد نظر را از دسترس خارج کند.

 

راه‌های جلوگیری از حمله تغییر مسیر میزبان:

  • استفاده از DNS امن: از DNS امنی مانند Google Public DNS یا OpenDNS استفاده کنید. این DNSها از رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات شما در برابر دستکاری استفاده می‌کنند.
  • به‌روزرسانی نرم‌افزارها: همیشه نرم‌افزارهای خود را به روز نگه دارید. بسیاری از آسیب‌پذیری‌های امنیتی که توسط مهاجمان برای انجام حملات DNS Hijacking مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری وصله می‌شوند.
  • نصب آنتی‌ویروس و فایروال: نصب آنتی‌ویروس و فایروال می‌تواند به شما در شناسایی و مسدود کردن وب‌سایت‌های جعلی و بدافزارها کمک کند.
  • عدم کلیک بر روی لینک‌ها و پیوست‌های مشکوک: از کلیک بر روی لینک‌ها و پیوست‌های مشکوک در ایمیل، پیام‌رسان‌ها و وب‌سایت‌ها خودداری کنید.

 

تغییر مسیر میزبان (Host Redirection)

در سال 2017، آفیس 365 یک حمله فیشینگ گسترده بر روی کاربران خود را تجربه کرد، زمانی که بازیگران شرور از آسیب‌پذیری تغییر مسیر باز Google AppEngine استفاده کردند و قربانیان ناخواسته را به یک وب‌سایت کپی هدایت کردند و سپس به دانلود بدافزار ادامه دادند.

 

آنچه باید بدانید:
مهاجمان قبل از اینکه به ناچار حمله کنند، از تغییر مسیر URL برای جلب اعتماد کاربر استفاده می کنند. آنها معمولاً از URL های جاسازی شده، یک فایل htaccess. یا حتی تاکتیک های فیشینگ برای هدایت ترافیک به یک وب سایت مخرب استفاده می کنند. این نوع حملات بسیار رایج هستند و به طور فزاینده ای خرابکارانه هستند، زیرا هکرها با نحوه جذب کاربران خلاق تر می شوند.

 

حمله چگونه اتفاق می‌افتد:
هکر ممکن است تلاشی برای فیشینگ انجام دهد و ایمیلی که شامل یک نسخه کپی از URL وب‌سایت است برای قربانی ناشناس ارسال کند. اگر وب سایت قانونی به نظر برسد، کاربران ممکن است ناخواسته اطلاعات شخصی خود را با پر کردن هر گونه درخواست یا فرمی که ظاهر می شود به اشتراک بگذارند. مهاجمان می‌توانند با تعبیه دامنه‌های فرمان و کنترل تقلبی در بدافزار و میزبانی محتوای مخرب در دامنه‌هایی که از نزدیک سرورهای شرکتی را تقلید می‌کنند، این را به سطح بعدی برسانند.

 

حمله از کجا می آید:
منشا این حمله به اندازه هدف مهم نیست. هدف این حمله معمولاً کاربران اینترنتی ساده ای است که متوجه نمی شوند URL دامنه مورد علاقه آنها یک یا دو حرف پایین است. و از آنجایی که این حمله به سادگی می بالد (می تواند به آسانی ثبت نام دامنه باشد)، می تواند تقریباً از هر جایی سرچشمه بگیرد.

 

:references

https://www.splunk.com