• 09121990309 - 01343449625
  • منطقه آزاد انزلی، مجتمع ستاره شمال، شماره 2218
داده پردازی هوشمند کندو
(منطقه آزاد انزلی)
راه اندازی مرکز عملیات شبکه NOC

 

راه اندازی مرکز عملیات شبکه NOC

 

طراحی، ساخت و پیاده سازی مرکزعملیات شبکه جهت پایش 7*24

راه اندازی مرکز عملیات شبکه NOC

مرکز عملیات شبکه (تعریف، ضرورت، اهداف و وظایف)

بعد از پیاده سازی و راه اندازی زیرساخت شبکه اینترانت و یا اینترنت سازمان، شرکت و یا هر موسسه تحت پشتیبانی که بر اساس استانداردهای امنیتی و اصول ایمنی بنا نهاده شده است، نیاز است که این مجموعه به خوبی نگهداری و مدیریت شود. لذت می بایست حداقل الزامات ایمنی و امنیتی با توجه به میزان اهمیت داده‌ها و اطلاعات در پیاده سازی اتاق سرور لحاظ گردد.

مجموعه تجهیزات داخل اتاق سرور به‌همراه تمام دارایی‌های دیجیتال موجود در سازمان باید تحت مدیریت، کنترل و نظارت متمرکز و یکپارچه قرار بگیرد.


مسلماً بدون وجود مرکز کنترل و فرماندهی، امکان نظارت مؤثر و دقیق جهت ارائه خدمات مطمئن فناوری اطلاعات در مجموعه سازمان وجود ندارد. به عبارتی ارائه خدمات پایدار IT تنها با وجود مراکز NOC و همچنین SOC که در مقالات بعدی به آن اشاره خواهد شد، میسر است. از طرفی NOC یک مرکز برای مدیریت و کنترل است، در حالی که مرکز داده بیشتر برای ذخیره و نگهداری، پردازش و ارائه خدمات است و از این لحاظ باید به این دو تفکیک قائل شد و درک درست و صحیحی از آن داشت.


Network Operation Center

در ادامه با مرکز عملیات خدمات شبکه و یا NOC و همچنین وظایف، کارکرد، اهداف و انتظارات متصور از آن بیشتر آشنا خواهیم شد و در انتها به این نتیجه خواهید رسید که راه اندازی و پایداری شبکه بدون مرکز کنترل امکان پذیر نبوده و حتی محال می‌باشد. البته می‌توان با راه اندازی مرکز SOC که از آن به مرکز امنیت شبکه هم نام برده می‌شود در کنار مرکز NOC که می‌تواند داخل یک مکان و یا مجزا از هم پیاده سازی شوند، از امنیت ترافیک شبکه هم اطمینان حاصل کرد. در این حالت با اصطلاح جدیدی به نام NSOC و یا SNOC آشنا می‌شویم.


تعریف مرکز عملیات شبکه

در یک تعریف مختصر و مفید مرکز عملیات شبکه (Network Operations Center) عبارتست از محلی که مانیتورینگ و مدیریت شبکه‌های کامپیوتری در آن انجام می‌گردد. اگر بخواهیم نگاهی گذرا به تاریخچه آن داشته باشیم، شاید این‌طور باشد که قدیمی‌ترین NOC پیاده سازی شده مربوط به شرکت AT&T در نیویورک می‌باشد که در سال 1962 بازگشایی گردید، البته انتظار نمی‌رفت که NOC راه اندازی شده، قابلیت‌های مانیتورینگ متنوع و متعدد امروزی را در خود داشته باشد اما به هر حال در زمان خود، فکر و نیازی بود که شناسایی شد و مدیریت با ورود نخستین کامپیوترها به عرصه اقتصاد و ساختار اداری و راه اندازی شبکه، تصمیم به پیاده سازی آن گرفت.

ضرورت راه اندازی مرکز عملیات شبکه

مانیتور و رصد قسمت‌های مختلف شبکه نظیر سویچ‌ها، پرینتر‌ها، سرورها، روترها و … و رفع مشکلات پیش آمده در کمترین زمان و با کمترین هزینه، همواره مورد نیاز مدیران شبکه (به خصوص شبکه‌های بزرگ) بوده است و این نکته یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کلیدی در افزایش و اندازه‌گیری سطح کیفیت سرویس‌های موجود در دیتاسنترها و شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد.

افزایش گسترده شبکه‌هاي رایانه‌ای و متعاقباً افزایش تعداد تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و خدمات متنوع شبکه، نیاز به این مراکز را افزایش داده است.

اطمینان از عملکرد صحیح و پایداری، فعال بودن و سرویس‌دهی منابع و سرویس‌های اطلاعاتی بر اساس SLA های موجود سازمان.

اهداف راه اندازی مرکز عملیات شبکه

مهم‌ترین هدف از راه اندازی مرکز عملیات شبکه، مدیریت متمرکز و یکپارچه بر تمام دارایی‌های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در بستر شبکه است. که اهداف فرعی و مهم دیگری نیز از آن نشات گرفته می‌شود که تیتروار به آن اشاره می‌گردد.

  • پایداری خدمات IT ارائه شده در بستر شبکه
  • افزایش سرعت در ارائه خدمات IT
  • بهینه‌سازی فرآیندهای IT
  • کاهش هزینه ها
  • ساختارمند کردن زیرساخت شبکه
  • بهره‌وری مناسب از منابع سخت افزاری و نرم افزاری موجود
  • ضرورت راه اندازی NOC
وظایف مرکز عملیات شبکه

وظایف مرکز عملیات شبکه

مرکز عملیات شبکه موثر، مفید و کارآمد، مرکزی است که بتواند شرح وظایفی را که ماهیت آنست در بالاترین سطح اجرا کند. این وظایف می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • شناسایی نقاط آسیب‌پذیر شبکه
  • شناسایی به موقع ایرادات سخت افزاری و یا نرم افزاری شبکه
  • مانیتورینگ آنلاین ترافیک شبکه و رصد 24 ساعته جهت شناسایی رویدادها یا شرایط خاص در شبکه است که ممکن است کارایی شبکه را کاهش داده باشد برای مثال، مانیتورینگ قطع برق، هشدارهای ارتباطی، سرویس‌ها و مسائل دیگر که می‌تواند در کارایی شبکه تاثیر بسزایی داشته باشند.
  • تحلیل بهنگام ایرادات موجود در زیرساخت
  • عیب‌زدایی سریع مشکلات پیش آمده در تجهیزات سخت افزاری و یا دارایی‌های دیجیتال بطور مثال زمانی‌که پاور سرور از کار می‌افتد، یا کابل آن قطع می‌شود، NOC فرآیندهای فوری برای ارتباط با تکنسین برای برطرف ساختن آن دارد.
  • مدیریت موثر ارتباطات
  • مستندسازی اشکالات رخ داده جهت بهره برداری موثر در آینده
  • گزارش‌دهی‌های منظم از وضعیت شبکه و زیرساخت
  • به روزرسانی‌های منظم نرم افزارها و سخت افزارها
  • ارتباط سازنده با مرکز SOC سازمان
  • ارتباطات موثر با مراکز CERT
مراحل دریافت خدمت