- 09121990309 - 01343449625
- منطقه آزاد انزلی، مجتمع ستاره شمال، شماره 2218
ایزو 55001 یک چارچوب برای یک سیستم مدیریت دارایی است که به کسب و کار شما کمک می کند تا به طور فعال چرخه عمر دارایی های خود را از خرید تا انحلال مدیریت کنید.
این سیستم به شما کمک می کند تا خطرات و هزینههای مرتبط با مالکیت داراییها را به شیوه ای ساختار یافته و کارآمد مدیریت کنید که از بهبود مداوم و ایجاد ارزش در حال انجام پشتیبانی میکند.
ایزو 55001 ساختاری است که دستورالعمل های مدیریت موثر دارایی را تعریف می کند. این به کسب و کارها کمک می کند تا به طور فعال خطرات بالقوه و هزینه های مدیریت دارایی خود را به طور موثر کنترل کنند
درک اصطلاحات و تعاریف مربوط به ISO 55001
قبل از اینکه عمیق تر به جزئیات شیرجه بزنیم، اجازه دهید به معانی برخی از اصطلاحات و تعاریف برای درک بهتر نگاه کنیم.
دارایی: مورد، چیز یا نهادی که ارزش بالقوه یا واقعی برای یک سازمان دارد.
ارزش می تواند ملموس یا نامشهود، مالی یا غیر مالی باشد.
دارایی های فیزیکی معمولا به تجهیزات، موجودی و املاک متعلق به سازمان اشاره دارد.
دارایی های نامشهود به دارایی های غیر فیزیکی مانند اجارهنامهها، برندها، داراییهای دیجیتال، حقوق استفاده، مجوزها، حقوق مالکیت معنوی، شهرت یا توافقنامهها اشاره دارد.
مدیریت دارایی فرایند سیستماتیک هماهنگی مالی، ریسک، عملیاتی و سایر نهادهای مرتبط با دارایی شرکت برای افزایش ارزش داراییهای آن است.
داراییها به عنوان هر چیزی که ارزش بالقوهای برای یک سازمان دارد در نظر گرفته میشوند. این شامل داراییهای فیزیکی (تجهیزات، ماشین آلات و ساختمانها) و داراییهای غیر فیزیکی (داراییهای مالی، مالکیت معنوی و سرمایه انسانی) است.
مدیریت دارایی یک فرایند مداوم است که کل چرخه عمر یک دارایی را در بر می گیرد. این شامل ایجاد استراتژی، ارزیابی، برنامه ریزی و اجرای برنامه ها است. با این حال، شایان ذکر است که مدیریت موثر دارایی ها نیاز به تفسیر گسترده دارد. همچنین سازمان های مختلف سطوح مختلفی از موفقیت دارند. بنابراین شما به اسناد مشخصی نیاز دارید که روند مدیریت دارایی شما را مشخص کند.
هر سازمان باید اطلاعات زیر را به منظور مطابقت با ISO 55001 مستند کند:
الف) استراتژی و برنامه ریزی
سطح خدمات شرکت، سیاست و اهداف
برنامه های مدیریت دارایی استراتژیک (SAMP) / استراتژی های مدیریت دارایی
برنامه های مدیریت دارایی
ب) فرایند
فرایندها و رویه های مربوط به دارایی
اهداف و شاخص های عملکرد فرایند
پ) خصوصیات فنی و دارایی
ویژگی های دارایی، مالکیت، پارامترهای طراحی، اطلاعات فروشنده و مکان
ت) ارائه خدمات و عملیات
سطح خدمات، اهداف عملکرد، ویژگی های عملکرد دارایی، الزامات عملیاتی آینده و اهداف مدیریت تقاضا
ث) مدیریت نگهداری
شکست دارایی های تاریخدار، بهبود یا تاریخ جایگزینی و الزامات نگهداری آینده
ج) مدیریت عملکرد و گزارشدهی
داده های عملکرد دارایی، اهداف بهبود مستمر و گزارش نظارتی
چ) مدیریت مالی و منابع
هزینه تاریخی، استهلاک، ارزش جایگزینی دارایی، تاریخ خرید، مادیت، قوانین سرمایه گذاری، طبقه بندی دارایی / سلسله مراتب، هزینه چرخه عمر، تجزیه و تحلیل، عمر مفید دارایی ها، ارزش باقی مانده و هر گونه بدهی باقی مانده
ح) مدیریت ریسک
برنامه ریزی احتمالی و تداوم کسب و کار
خ) مدیریت قراردادها
اطلاعات قراردادی مربوط به دارایی، اطلاعات فروشنده، خدمات، اهداف، توافقنامه های شخص ثالث
الف) بهبود عملکرد مالی
ب) تصمیمات اگاهانه سرمایه گذاری دارایی
پ) ریسک مدیریت شده
ت) بهبود خدمات و خروجی ها
ث) مسئولیت پذیری اجتماعی
ج) افزایش اعتبار
چ) بهبود پایداری سازمانی
ح) بهبود کارایی و اثربخشی